Pala Group garandeert continuïteit met cloud back-up

ICT is geen core business voor Automotive Dealer Holding Pala Group. Om de business toch te kunnen ondersteunen met innovatieve ICT-oplossingen werkt het concern samen met gespecialiseerde partners. Phylax ICT neemt het werkplek- en serverbeheer voor zijn rekening en heeft onlangs een geïntegreerde back-up omgeving ontwikkeld, waarin een centrale rol is weggelegd voor een veilige, schaalbare en kostenefficiënte cloudoplossing. Daarmee is de continuïteit van de business nog beter gewaarborgd.

 

“Wij verkopen auto’s en leveren aanpalende diensten. Dat doen wij heel goed en met veel succes. Wij zijn geen ICT-bedrijf”, zegt Arjan Bergman, ICT Proces en Project manager bij Pala Group. “En dus besteden we de complete ICT-omgeving uit aan partners die ons op dat gebied volledig ontzorgen.” Pala Group is de naam van een omvangrijke Automotive Dealer Holding met vestigingen in Gelderland, Limburg en Noord-Brabant; het hoofdkantoor staat in Eindhoven. Er werken ongeveer 290 mensen binnen Pala Group. Het concern voert de merken BMW en MINI en beschikt over een schadebedrijf. De vestigingen zijn voor een groot deel zelfredzaam. ICT is een van de bedrijfsactiviteiten die centraal wordt aangestuurd. Het bedrijf heeft een centraal serverpark ingericht in een eigen datacentrum in Eindhoven, van waaruit de vestigingen de ICT-services ontvangen die zij nodig hebben. Denk hierbij aan de e-mail en – fileservers, schadeapplicaties, planningprogramma’s en het intranet.

 

Betrouwbare partners

Het server- en werkplekbeheer is uitbesteed aan Phylax ICT. Een aantal vakapplicaties wordt geleverd door het ICT-bedrijf van BMW. Bergman behoudt de regie over alle diensten die geleverd worden. In tegenstelling tot vele andere automotive dealer bedrijven heeft Pala Group er dus bewust voor gekozen het ICT-beheer uit te besteden. “Wij zijn nooit in staat alle ontwikkelingen bij te houden, dus is het zaak betrouwbare partners te vinden die onze business begrijpen en met ons mee kunnen denken. We hebben ervoor gezorgd dat we alle diensten goed kunnen monitoren. Dat maakt het mogelijk bij te sturen waar dat noodzakelijk is. Zo zorgen we er intern voor dat we zelf de regie houden en op de kosten kunnen letten. De juiste know-how halen we van buiten.”

Vertrouwen in data

Phylax en Pala Group zijn voortdurend met elkaar in gesprek over mogelijke verbeteringen in samenhang met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ICT. De wensen en eisen van de onderneming worden dan naast nieuwe mogelijkheden in de programmatuur en architectuur gelegd. Dat is exact wat er gebeurde toen Arjan Bergman enige tijd geleden voor de uitdaging stond het ICT-beleid te herijken. “Er was ruimte voor vernieuwing en we vonden dat het tijd was voor een aantal verbeterslagen. We hebben de bestaande situatie volledig losgelaten en zijn toen gaan kijken waar in de organisatie de kritieke punten liggen. De vraag was: Hebben we deze essentiële ICT-aspecten voldoende afgedekt? We kwamen onder andere tot de conclusie dat de back-up & recovery een impuls nodig had. We wilden nog meer zekerheid inbouwen, zodat we er altijd op kunnen vertrouwen dat onze data in goede staat is en altijd hersteld kan worden.”

Vele malen veiliger

Bij calamiteiten mag de bedrijfsvoering niet in gevaar komen. Data en applicaties moeten weer snel in de lucht zijn. Daartoe is er naast een vaste datareplicatie-oplossing en een lokale back-up procedure ook een cloud back-up omgeving ingericht in samenwerking met Phylax. De allround ICT-specialist biedt met cloud back-up een oplossing die vele malen veiliger is dan standaard oplossingen zoals tape back-up, NAS back-up en USB, die vaak in hetzelfde pand staan en op hetzelfde netwerk. De offsite cloud back-up bestaat uit een gespiegelde managed hosting omgeving van Uniserver. De lokale back-up wordt geautomatiseerd gekopieerd naar de cloud waar het via een gateway veilig terechtkomt. Er zijn geen eenmalige investeringen nodig; het is een pay-per-use dienst die volledig schaalbaar is. Wanneer er meer storage nodig is, hoeft niet het gehele back-up plan gewijzigd te worden zoals wel het geval is bij de eerder genoemde lokale oplossingen.

Waardevolle en essentiële data

Hiermee voldoet Pala Group aan de ‘3-2-1-regel’ voor back-up. Deze regel stelt dat je drie kopieën van de belangrijkste gegevens moet bewaren op twee mediatypen, waarvan één kopie op een andere locatie. Voor Bergman is alle data waardevolle en essentiële data; dus wordt alles volgens deze regel opgeslagen. “We hadden in het verleden wel tier 1 en tier 2 data, maar nu we te maken hebben met strengere wet- en regelgeving omtrent persoonsgegevens hebben we besloten dat we alles back-uppen volgens de strengste eisen. In het kader van de AVG hebben we nu nog duidelijker in kaart welke data zich waar bevindt.”

Monitoring en controle

De geïntegreerde back-up oplossing die Phylax voor Pala Group heeft ontwikkeld is voorzien van een aantal geavanceerde features die gebruiksgemak, beveiliging, monitoring en controle garanderen. Bergman is er van verzekerd dat alle gegevens bij de bron (voordat ze het netwerk verlaten), tijdens het verplaatsen en de opslag worden versleuteld, zonder dat dit ten koste gaat van de performance van de netwerksystemen. “Let wel”, voegt Bergman toe, “de cloud back-up oplossing hebben we niet ingericht voor het ophalen van een zoekgeraakt mailtje of een verkeerd opgeslagen offerte. Deze offsite back-up zien wij echt als een verzekering waarvan we hopen dat we deze nooit hoeven aan te spreken. Maar als er in Eindhoven echt een noodsituatie is, dan moeten we snel operationeel kunnen zijn. Het werk moet doorgaan.” Bergman legt uit dat hij in een dergelijk uitzonderlijk geval twee mogelijkheden heeft:

  • Er wordt een connectie gelegd tussen de bedrijfsonderdelen en de cloud back-up omgeving waardoor medewerkers toegang hebben tot applicaties en data.
  • Er wordt op een remote locatie nieuwe hardware ingericht, die wordt gevoed met input vanuit de back-up cloud.

De conclusie is dat Pala Group een duidelijke visie heeft op het gehele ICT-spectrum. Het concern heeft een moderne kijk op de wijze waarop het met professionele partners het beste uit data en applicaties kan halen. Het back-up & recovery plan is voorzien van een innovatieve cloud back-up oplossing, waardoor Pala Group op alle facetten van de ICT-omgeving volledig is ontzorgd.

KADER

  • Organisatie: Pala Group is een omvangrijke Automotive Dealer Holding met 9 vestigingen in Gelderland, Limburg en Noord-Brabant; het hoofdkantoor staat in Eindhoven. Er werken 350 mensen binnen de holding. Het concern voert de merken BMW en MINI en beschikt over een schadebedrijf.
  • Uitdaging: Het garanderen van continuïteit van de business met behup van een geavanceerde back-upstrategie en geïntegreerde back-upoplossingen.
  • Oplossing: Belangrijk onderdeel van dit back-upplatform is cloud back-up van Phylax ICT.
  • Resultaten: Veilig, schaalbaar, efficiënt back-upbeleid; optimaal voorbereid op calamiteiten.

Iets voor u?

Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? In een vrijblijvend gesprek verkennen we de behoeften van uw organisatie. Daarna vertellen we met welke oplossingen u geholpen zou zijn, zodat u voortaan beter kunt werken. Maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek via (+31) 088-0072120.

Kantoor ’s Hertogenbosch

Hambakenwetering 5M
5231 DD ’s Hertogenbosch

Tel: +31 88 0072100

Kantoor Bergeijk

Stökskesweg 9
5571 TJ Bergeijk

Tel: +31 88 0072100

Kantoor Breda

Lijndonk 4
4825 BG Breda

Tel: +31 88 0072100

Iets voor u?

Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? In een vrijblijvend gesprek verkennen we de behoeften van uw organisatie. Daarna vertellen we met welke oplossingen u geholpen zou zijn, zodat u voortaan beter kunt werken. Maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek via (+31) 088-0072120.

Kantoor ’s Hertogenbosch

Hambakenwetering 5M
5231 DD ’s Hertogenbosch

Tel: +31 88 0072100

Kantoor Bergeijk

Stökskesweg 9
5571 TJ Bergeijk

Tel: +31 88 0072100

Kantoor Breda

Lijndonk 4
4825 BG Breda

Tel: +31 88 0072100